Långhajken 2022, 26-29 maj

14 juni, 2022 av Thorbjörn Sundragon
Tuve scoutkårs äventyrarscouter har som tradition sen 70-talet att vart tredje år ta sig från Tuve till Västerlanda under Kristi Himmelsfärdshelgen. På grund av pandemin var det nu fyra år sedan förra gången. Den ursprungliga planen var att paddla från Ragnildsholmen och en bit upp Göta älv för att sedan ta sig till Bohusleden, men en väderprognos som sa kraftig vind gjorde att planerna ändrades onsdag kväll. Det adderade ca 5 km på en inte så spännande del av Bohusleden på dagens första etapp, men med uppåt 20 m/s hade inte paddlingen gått att genomföra.

Kortfakta om Långhajken 2022
Sträcka: ca 45 km
Höjdmeter: ca 1 300 m
Etapp 1: Marieberg- sjön Tvängen via Aleklätten och Rommesjön
Etapp 2: Tvängen-Härsvatten via Bottenstugan
Etapp 3: Härsvatten-Rödvatten
Etapp 4: Rödvatten-Västerlanda
Bra att ha med: Regnkläder, varm tröja, skavsårplåster.

Det är Tuves äventyrarledare som arrangerar hajken, där även utmanarscouterna är varmt välkomna. Mikael Hansson, Gamma, var med och arrangerade långhajken för 3:e gång.

• Fråga: Mikael, vad är viktigt när man ska på långhajk?
    Svar: Vikten är viktig att tänka på när man ska bära all sin packning. Utöver den personliga packningen får scouterna och ledare dela upp det gemensamma som är vindskydd, matsaker och mat, första hjälpen-utrustning och hygien. Väldigt bra var att vi fick matleveranser två gånger under hajken så vi slapp bära all mat för helgen.
  • Fråga: Hur planerar ni långhajken?
    Svar: Vi har ju erfarenhet av många långhajker, och förut har vi till och med cyklat en etapp, men det kräver mycket runt omkring, så det valde vi bort och tar oss en kortare sträcka istället. Det är bra att ha gått delar av etapperna innan, t ex för att ha koll på bra platser för övernattning, inte minst för att ha bra vatten. Det ligger fina fasta vindskydd längs rutten men man kan inte lägga 30 scouter i anknytning till de fasta skydden.

Det var tre patruller från Gamma och en patrull från Dumstrutrna med på hajken. Vi bad patrullerna svara på några frågor:

• Fråga: Var långhajken som ni hade väntat er?
    Boan: Ja
    Kobran: Nej, det var mycket längre än vi trodde.
    Mamban/Snoken: Nej, var inte beredd på regn. Det var ganska backigt. Tufft, men kul.
    Dumstrutrna: Både ja och nej. Trodde det skulle vara längre.
  • Fråga: Var ni nöjda med utrustning, mat, packning?
    Boan: Ja, kanske en lite godare meny.
    Kobran: Hyfsat, god mat.
    Mamban/Snoken: Ja.
    Dumstrutrna: Ja, det var mumsigt.
  • Fråga: Vilka platser kan ni rekommendera längs vägen?
    Boan: Aleklätten.
    Kobran: Aleklätten och första stället vi sov på (norr om Tvängen).
    Mamban/Snoken: Aleklätten, Rödvatten, Bottenstugan.
    Dumstrutrna: Aleklätten och Bäckravinen vid Rommesjön.
  • Fråga: Vad vill ni säga till andra som funderar på att gå långhajken eller testa Bohusleden?
    Boan: Vi vill säga att det var väldigt kul.
    Kobran: Det var en tråkig gubbe vid slutet av långhajken (som hindrade scouterna att gå den planerade rutten). Bohusleden är ganska bergig på den sträckan vi gick.
    Mamban/Snoken: GÖR DET! (om du tror du kan & gillar äventyr) (ganska tufft, men definitivt värt det i slutet!)
    Dumstrutrna: Gör det, det är värt det. Jättefint.

Scouterna är toppen

Som patrullerna och höjdmeterstatistiken indikerar är det en del backar. Flera delar av den sträckan vi gick klassas som utmanande på hemsidan för Bohusleden. Sista kvällen stannade vi vid Rödvatten där det blev bad, middag och en överraskande godisleverans lagom till lägerbålet. Och då var det bara charmöretappen kvar. På Västerlanda hade Robin Hood-lägret förberett portal, rop och sång. När långhajkens medlemmar nådde backen ner mot Västerlanda på rekordtid (8 km på 3 timmar, dock utan packning) skallade Tuveropet mellan Spårare och Upptäckare och långhajken, och övergick i lägersång. Vad kan man säga mer? Det finns gott om smultronställen på vägen, och man kommer nära många med bil. Att botanisera lite mer i Svartedalens naturreservat, till exempel från parkeringen vid Bottenstugan eller Härsvatten kan vi verkligen rekommendera!

Fig.1
Figur 1. Karta över Bohusleden, West Sweden Trails . Efter Rödvatten gick vi främst på grusvägar fram till Västerlanda.

Fig.2
Figur 2. Lägerplats Härsvatten.

Fig.3
Figur 3. Lunch i skogen. Dag 3.

Fig.4
Figur 4. Mikael Hansson, Pascal och Valla. Livet är bra.

Fig.5
Figur 5. 200 m kvar. Det är förvånansvärt mycket spring i benen.

Fig.6
Figur 6. Fantastiskt välkomnande från Robin Hood-lägret.