Gula Villans historia

Här kommer ett litet sammandrag av Er scoutgårds historia. Jag är född och uppvuxen där. Bodde där till 1968. Mina farföräldrar hette Fredrik och Josefina Andersson. Dom var födda 1863 resp 1865. Dom gifte sej 1891 och köpte då gården . I köket var där då endast jordgolv. Farmor och farfar fick 12 barn. Ett barn dog som nyfödd. Min farmor som var liten och späd  klarade ändå av hela detta hushåll. Hon levde tills hon fyllt 95 år.  Min far Knut Fredriksson köpte gården 1938 för 13 000:- . I kontraktet ingick att han skulle försörja och vårda sina föräldrar så länge dom levde.  Hemmavarande syskon skulle också ha mat och logi samt lön enligt ortens pris så länge dom ville stanna hemma och arbeta på gården. I vanliga fall erhöll lantbrukarbarn ingen kontant avlöning. 1945 gifte sej pappa Knut med mamma Karin. Mamma flyttade hem till pappas gård. Då bodde en syster kvar samt farmor. 3 barn blev till. I slutet av 50-talet fick vi elektrisk spis och tvättmaskin. Innan dess tvättades det i ett brygghus som låg  ovanför huset. Där fanns även en ugn för storbak. Ladugården låg där Glöstorpsvägen numera finns. Utedass hade vi tills 1961. Vår gård var en liten gård. Vi hade oftast 5 kor, 1-2 hästar, 3 grisar och ett 25-tal höns. Till julen brukade vi slakta en gris. Någon höna slaktade vi också då och då. Vi barn fick hjälpa till en hel del på gården. Varje lördag på sommarhalvåret åkte vi till Masthuggstorget för att sälja våra grönsaker. Jag har aldrig upplevt resan med häst, utan vad jag kommer ihåg är att en budfirma kom och hämtade våra varor samt mamma och pappa. När jag blev äldre fick jag åka med ibland. Det var högtidsstunder. När handeln lugnat ner sej fram på förmiddagen gick vi på café och åt köttbullesmörgås. Vi handlade också med oss lite varor hem. Ex vis köpelimpa och någon gång ibland när affärerna varit bra kunde det bli en påse med  kolabönor.  Dagarna innan torgdag var det mycket att göra. Vi plockade vinbär, äpplen och plommon på torsdag. Fredag skulle potatisen samt alla övriga grönsaker tas upp. Vissa grönsaker skulle tvättas av och buntas På sommarlovet var det höskörd. Då fick jag köra höräfsan som drogs av vår häst. Massor av ved skulle huggas och köras in i vinterförråd.  På 50-talet började det byggas i Tuve och kommunen ville ha våra marker till bostadshus. 1962 sålde vi gården men fick behålla huset. Det var fortfarande Tuve kommun.  1967/68 inkorpererades Tuve med Göteborg och då ville dom köpa boningshuset. 1972 flyttade familjen till ett nybyggt hus i Håkansdal. Jag hade då redan flyttat hemifrån. Det har alltid känts bra att huset används till bra ändamål och slipper förfalla. Att det används som scoutgård tycker jag är alldeles förträffligt och hoppas det får förbli så.