Traditioner

Nedan följer några av Tuve Scoutkårs traditioner

Adventsläger

Första helgen i advent samlas kårens medlemmar på Västerlanda för ett Adventsläger. Under helgen har vi det mysigt tillsammans och förbereder gemensamt det stora julbordet på lördagskvällen. Lördagen avslutas med ett stämningsfullt lägerbål, då även kårens terminsavslutning sker. Första året detta arrangemang hölls var 1971, då i formen av ett adventsgille för seniorer och vuxna. Nu är alla medlemmar välkomna!

Långhajken

Ungefär vart tredje år hålls Långhajken för Äventyrare, Utmanare och ledare som tar sig till fots, med cykel och kanot från Tuve/Skändla/Säve till Västerlanda. Långhajken har anordnats sedan 70-talet.

Invigningshajken

Varje år får de patrullscouter som ska bli Utmanare(f d seniorscouter) gå ut på en Invigningshajk. Har du inte gått Invigningshajken kan du knappast kalla dig för Utmarare/seniorscout! Det mesta kring denna hajk är hemligt. Bilden här bredvid som inte finns är inte från Invigningshajken. Ingen annan av bilderna på hemsidan heller. Invigningshajken har anordnats regelbundet sedan mitten av 1980-talet.

Julavslutning

Vår allra äldsta tradition. Vi har hållit på den sedan 1960 (trots att kårens verksamhet startade först 1961…). Julavslutningen innebär att höstterminen avslutas. Tidigare gjordes detta med ett fackeltåg till Tuve kyrka, men nuförtiden sker avslutningen runt lägerelden på adventslägret på Västerlanda.

Skördefest

I augusti samlas kårens ledare, funktionärer och utmanare för att planera inför höstterminen. Oftast en helg på vår scoutgård Västerlanda.
Det förekommer ofta kräftor –men ibland även andra typer av skaldjur.

Myshelg

Kårens diskussionshelg i januari. Avsedd för diskussioner runt ämnen som rör kårens framtid som vart vill vi åka på läger nästa år? Ska vi ändra metodik? Behöver vi satsa på lokaler? På kvällen utbryter spelande av sällskapsspel. Erfarenheten säger att Pictionary är som roligast klockan 2 på natten.

Våravslutning

Hela kåren samlas i slutet av maj för att avrunda vårterminen. Bland mycket annat så spelar vi brännboll denna kväll.

Höstbasaren

Varje höst, i mitten av november, anordnade kårens föräldraförening tidigare ett stort arrangemang för alla som bor i Tuve – Höstbasaren! Tack vare den kunde vi finansiera den löpande driften av vår scoutgård Västerlanda.

Uttryck

Sedan finns och har funnits en del roliga uttryck beträffande diverse övernattningar i kåren. Här följer några definitioner:

Hajk – Gå ute i skogen. Sova utomhus.
Hujk – Sova inne. HusHajk = Hujk.
Mujk – Miniorscoutshujk.
Jujk – Juniorscoutshujk.