RobinHood 2022 öppet för anmälan!

9 maj, 2022 av Fredrik

Den 26-29 maj (på Kristi Himmelfärdshelgen) så kommer vi att åka på läger, på vår egen scoutgård Västerlanda. Denna gång kommer vi att vara borta i 3 nätter, från torsdag eftermiddag till söndag lunch. Vi kommer att utforska Sherwoodskogen, akta oss för Sheriffen, vara med om tornerspel, och mycket annat skoj!

Lägret är framförallt för kårens Spårare (vanligtvis födda 2013 och 2012) och Upptäckare  (vanligtvis födda 2011 och 2010). Kårens äldre scouter kommer att ha ett särskilt program (den så kallade ”långhajken” som äger rum vart tredje år), och kommer att ansluta till oss andra på Västerlanda på söndagen. Detta blir det stora lägret för året för Spårare och Upptäckare.

Vi planerar för att Spårarna kommer att sova inomhus på detta läger, medan Upptäckarna kommer att sova i tält. Det kan fortfarande vara lite kyligt på nätterna i maj, så för Upptäckare är det viktigt med en bra sovsäck. På de större lägren under vår och sommar är vi utomhus så mycket vi kan, och normalt äter vi t.ex. samtliga måltider utomhus. Inomhus är vi egentligen bara för att sova, samt för att använda toaletterna. Regnar det så tar vi helt enkelt på oss regnkläder.

Våra läger brukar vara väldigt roliga, och naturligtvis en upplevelse för barnen. Som alltid så är barn olika, och det finns dom som redan i Spårar-åldern kan vara borta i 3 nätter utan mamma eller pappa. Andra barn vill gärna vara med, fast bara om mamma eller pappa också följer med. Till detta läger finns möjlighet för de scouter som vill att ta med sig någon vuxen. Vi som är avdelningsledare för Spårarna och Upptäckarna kommer att åka med (med något enstaka undantag), och vi kommer även att få lite förstärkning från några tidigare ledare i kåren. Men helt utan medföljande vuxna som följer med som funktionärer skulle det bli besvärligt för oss att genomföra lägret. Som medföljande vuxen hjälper man till med t.ex. matlagning och andra saker.

Inryckning (samling) för Upptäckare kommer att ske klockan 14:00, torsdagen den 26/5 på Västerlanda. För Spårare gäller klockan 16:00 samma dag. Vi avslutar klockan 13:00, söndag den 29/5. Observera att sista biten av vägen till gården är smal, och det kan vara svårt att mötas. Vi ber därför er som lämnar att vänta till 14:15 med att åka (för Spårare 16:15). På söndagen vill vi gärna att alla stannar till 13:00, för att undvika onödiga möten längs vägen.

Kostnaden för deltagande scouter är 380:-, och för medföljande anhörig 270:-. Ni anmäler er via länken nedan, som även innehåller instruktioner för betalning. Sista anmälningsdag till RobinHood 2022 är fredag den 20/5! Efter sista anmälningsdag är anmälan bindande.

Klicka här för att komma till anmälan

Klicka här för att ladda ner en packlista

Har ni några frågor, så tveka inte att höra av er till oss. Vi som är med lägerkommittén (LÄKO) är:

• Staffan Skålén (Nybyggarna)
  • Sara Sandelin (Vilddjuren)
  • Lotta Larsson (Vilddjuren)
  • Anna Djurkovski (Vilddjuren)
  • Fredrik Lindenau (Oceanen/Savannen)
  • Anders Laurell (Oceanen/Savannen)

Här följer vägbeskrivning till vår scoutgård Västerlanda:

I Kungälv efter bron över Nordre älv, ta vägen mot Lilla Edet över Diseröd. Knappt 3 mil norr om Kungälv ser ni Västerlanda kyrka, kör förbi den, och ta därefter vänster mot Stenungsund. Kör cirka 1½ km på vägen mot Stenungsund. Då ni kommit uppför en backe – på krönet – finns till vänster ett gult hus samt en röd lada med en häst som vindflöjel. Där tar man en avtagsväg till höger – en smal grusväg. Kör på den vägen cirka 1 km – halvvägs finns en skylt till gården. Då ni kommer nerför en backe finns en parkeringsplats på höger sida – där ligger gården Västerlanda. Var vänliga och kör sakta på grusvägen – max 30 km/h.

På Google Maps hittar ni Västerlanda här: https://goo.gl/maps/Mr3aUWYtGW62

Adressen är Västra Röd 256, Västerlanda, men den adressen fungerar inte i alla GPS-navigatörer. Positionen är 58,1022° N, 12,0982° E (dec) eller 58°06’08” N, 12°05’53” E (dms).