Scoutdräkten

Scoutdräkt – när, var, hur?

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Man kan också sy på märken som berättar lite närmare om var man är med, vad man har gjort med mera. Din ledare kan visa var märkena skall sitta.

Scoutskjortan har man på sig vid scoutmöten och utfärder. Under längre läger och vandringar kan det räcka med halsduken ”till vardags”, då skjortan blir alltför svettig.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i scouternas egen shop.

Information om detta får du från din ledare. Halsduken får du när du invigs som scout i kåren. Märken får du.

När du har vuxit ur din skjorta kan du sälja den till någon yngre. Tuve Scoutkår brukar anordna en ”Frilufts-loppis” (även kallad ”Floppis”) en eller två gånger per år, där man kan köpa och sälja begagnade scoutkläder och andra friluftsprylar.

Märken

De märken som du tar som scout i Tuve Scoutkår finns beskrivna i Tuve Scoutkårs märkeskompendium.

En bra beskrivning av de olika märken som finns i Scouterna och var de ska sitta på scoutdräkten finns i boken Märkbart, som man kan ladda ner här: https://web.cdn.scouterna.net/uploads/sites/93/2023/06/markbart-2020.pdf

Placering av märken

Var på scoutskjortan märkena ska sitta kan du se på bilden överst på denna sida eller i boken Märkbart.

På skjortans framsida (höger ficka) sitter Åldersgrupp-märket (Spårarscout, Upptäckarscout, Äventyrarscout eller Utmanarscout). Se bilden ovan. Patrullmärke brukar vi inte använda i Tuve Scoutkår.

Överst på höger ärm sitter världsscoutförbundets märke (WOSM för pojkar / WAGGGS för flickor). Ska man på utlandsarrangemang ska Sverige- och EU-märkena placeras runt världsscoutförbundets märke. Under dessa placeras arrangemangs- och lägermärken.

vänster ärm placeras (uppifrån och ner):

• Kårband (Tuve Göteborg)
  • Distriktsmärke (Göteborgs Scoutdisktrikt)
  • Deltagandemärken
  • Bevismärken (blå med rand i silver)
  • Intressemärken

Ett exempel visas nedan. I exemplet visas Spårarnas deltagandemärken, som är triangelformade i grön färg. Deltagandemärken för andra åldersgrupper har annan färg, se boken Märkbart för mer information om hur olika märken ser ut.

Observera att man ofta tar intressemärken före bevismärken, och att det därför kan vara bra att lämna lite plats för dessa (de blå med rand i silver). Nedan visas intressemärken 4 i bredd, många sätter dem 3 i bredd, men det spelar egentligen ingen roll. Intressemärkena ska dock placeras under bevismärken.