Gamma (Äventyrare 12–15 år)

Hos oss i äventyrar-avdelningen Gamma kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans med oss medan vi utforskar världen.

På våra veckoträffar lär vi oss saker som är bra att kunna för att vara ute i naturen. Det kan vara matlagning, eldning eller sjukvård. Ibland tillverkar vi saker som kan vara bra att ha i vår verksamhet. I bland ger vi oss ut för aktiviteter som bowling, klättring, paddling och vandringar.

Vi går ut på hajk – då vi bär med oss allt vi behöver i ryggsäcken och är ute 2-3 dagar. Då ska man hålla sig torr, mätt och glad och samtidigt kunna njuta av natur och gemenskap. Det brukar vanligtvis bli en hajk under tidig höst och en eller två hajker under våren. Ganska ofta har vi paddelhajker.

Vi åker på läger minst en gång per sommar – oftast träffar vi då scouter från andra kårer, men även från andra andra länder på lite större läger. På läger bygger vi vårt eget lägerkök för att laga mat. I bland har vi läger med bara vår kår men ibland åker vi också på stora internationella läger. Vart tionde år har vi som tradition att åka till världsscoutcentret Kandersteg i Alperna.

När det blir för kallt för att sova ute i vindskydd har vi hujk (hushajk). Då åker vi ofta upp till vår scoutgård Västerlanda. Vi sover inomhus, men är ute hela dagen. Nästan alltid har vi något tema för aktiviteterna. En till två hujker per läsår brukar vi hinna med.

Vi lär oss tillsammans i gruppen. Vi lär alltid genom att prova praktiskt – ”Learning by doing”. I äventyrarscouterna har scouterna själva ganska stora möjligheter att påverka program och helgaktiviteter. Ofta bestäms t.ex. maten till patrullen inför hajk/hujk av scouterna där de själva sköter både planering och inköp.

Du blir Äventyrarscout det år du blir tolv år. Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja i scouterna när som helst.

Äventyrar-avdelningen i Tuve Scoutkår heter Gamma. Den heter så för att det var den tredje avdelningen som Tuve Scoutkår startade. Gamma är nämligen den tredje bokstaven i det grekiska alfabetet…

Ladda ner våra terminsprogram