Sommarlägret 2023 på Kragenäs

10 oktober, 2023 av Liza Andersson

Den sista veckan i juli åkte Tuve scoutkår till Kragenäs för en veckas sommarläger. Kragenäs är Göteborg Scoutdistrikts lägerplats och under denna veckan var det scouter från andra kårer i Göteborgsområdet, men även ett 70-tal franska scouter som uppskattade den svenska naturen.

Det var 36 scouter och ledare som tillsammans packade in all utrustning i en buss och åkte upp till Kragenäs på söndagen den 23 juli. Vi möttes av soligt väder och vi satte upp tält och byggde läger, men hann även med om att ta ett salt och kallt bad!

Måndagen bjöd på regn och rusk, men med gott humör och bra regnkläder fortsatte vi att bygga läger, pyssla och surra lådbilar. Det var många olika konstruktioner som testades i regnet, vissa bättre än andra.

Tack vare vårt lägerbygge kunde vi sitta under stjärntält och äta på bänkar och bord som vi själva surrat. Maten lagades av äventyrarscouterna under överseende av Signild, Anna och Kaspar. Varje äventyrarpatrull lagade lunch och middag varannan dag. Upptäckarscouterna hjälpte till med frukost och kvällsmackorna. Diskställen var naturligtvis också surrade av våra scouter.

Tisdagen började med bättre väder och förmiddagen spenderades på en mycket hal innebandyplan utomhus, det vill säga, såpabandy. Solen gladde oss och spela i badkläder blev en win-win. Efter många matcher och alla möt alla så blev det en kort promenad till stranden för att tvätta bort allt diskmedel som använts för att få till det hala underlaget.

På tisdagens eftermiddag blev det klättring, krabbfiske, slå upp Spårar-tält och fortsatt lägerbygge. Dagen därpå skulle spårarscouterna anlända, men även mer regn, så vi prioriterade att få upp deras tält och surra fler bänkar och bord så att alla skulle få matplats under våra stjärntält.

På onsdagen var det inledningsvis ok väder, vi fortsatte bygga läger, till exempel vår fina portal, men hann även med lite mer bad mellan skurarna.

Spårarna var klimathjältar som tog tåget upp från Göteborg via Trollhättan och hämtades med bil sista kilometrarna. De äldre scouterna kom ner till parkeringen och hjälpte till att bära packningen.

Nu var vi till slut fulltaliga och nya lägerpatruller bildades för att lära känna varandra mellan åldersgrupperna. Under eftermiddagen gjordes en organissa, där patrullerna skulle lösa en stor mängd uppgifter tillsammans, till exempel bygga en mänsklig pyramid.

Skurarna kom och gick under onsdagen, så det gällde att ha sin regnjacka nära till hands!

På grund av vädret reducerades det tänkta lägerbålet till ett lyktbål och sång, som nästan hann klart innan kraftiga skurar avslutade denna dag.

Torsdagen spenderades i kanoter för spårarna medan upptäckare och äventyrare hade hantverk.

Lyckligtvis var vädret denna dag perfekt för paddling, uppehåll och nästa helt vindstilla. Tidigare i veckan hade det blåst ganska rejält. Alla spårarna var riktigt nöjda med paddlingen!

På eftermiddagen hade spårarna klättring och krabbfiske, medan äventyrare/upptäckare hade Bistro, en helt ny Kragenäs-aktivitet, där de fick vara med och inviga en pizzaugn!

Fredagen bjöd på fint väder, vilket var toppen då det nu var dags för upptäckarna att paddla kanot, medan äventyrarna byggde flotte. Det blev en härlig paddeltur längs stranden med avslutande kanot-jage. Efter lunch fick äventyrarna paddla kanot och öva på kamraträddning, medan upptäckarna fick överta äventyrarnas flottar och testa dem. Spårarna byggde lådbil och hade hantverk.

Fredagen avslutades med ett stort lägerbål, där vi i Tuve scoutkår bjöd de andra scoutkårerna från Backa, Morlanda och en gäng tyska scouter som var på förläger och förberedde ankomsten av 900 tyska scouter till veckan därpå. De tyska scouterna blev så glada för inbjudan att de bjöd på lågerbålsdricka (varm äppelmust med kryddor) och en samling tyska sånger.

På lördagen var det fullt fokus på rivning av lägret och till slut fick vi även vårt specialdesignade lägermärke. Med gemensamma krafter fick vi ner allt material till parkeringen och in i den väntande bussen.

Sammanfattningsvis en fantastisk vecka med sol, regn, bad, lek, nya kunskaper, nya vänskaper och mycket skoj.