RobinHood 2022

1 juni, 2022 av Fredrik

Lägret RobinHood 2022 ägde rum på Västerlanda den 26-29 maj. Vi var 49 scouter i spårar- och upptäckar-åldern, 11 ledare, 4 medföljande föräldrar och 1 ledarbarn, som tillsammans kämpade för att befria Robin Hood ur den ondsinte sheriffens klor.

Lägret började med att Upptäckarna ryckte in, och de fick börja med att slå upp tält och bygga läger. Spårarna kom några timmar senare, och inkvarterade sig inomhus  i byggnaderna. Till middag fick vi panerad fisk med potatismos. Därefter blev det indelning i lägerpatruller, och visning av Robin Hood-filmen i Maxistugan!

På fredagen gick vi ett spår på cirka 3,9 km, där scouterna först fick öva på att slå läger i Sherwoodskogen. Därefter hittades mystiska meddelanden på pappersplan, som visade sig innehålla instruktioner för att lyckas befria Robin Hood, som fångats av den ondsinte sheriffen i fängelset i Nottingham. Detta lyckades man med vid nästa kontroll, genom att skickligt undvika vakternas spejande ögon. Vid en annan kontroll gällde det att skicka guldpåsar med block och talja, för att återbörda skatten som sheriffen orätteligen indrivit.

Lördagen bjöd på ett kortare spår, och det blev bland annat balansträning med Lille John, kottkastning på Sir Väs, sångstund med ”Allan-i-Dalen” och pilbågeskytte med Robin Hood. Efter detta fick vi makaroner och köttbullar, stekta över öppen eld på muurikka i Sherwoodskogen. Därefter var det dags för tornerspelen i Nottingham! Där blev det bland annat säckhoppning, gyckel, pilbåge-skytte, ärtpåse-kastning, ”herre på stocken”, häst med lans och andra lekar. Även ledarna fick sig en dust på stocken :-). Kvällen avslutades traditionellt med lägerbål!

På söndagen fick vi dock höra att knektarna var på väg, varför vi fick bryta lägret och fly hemåt (med lite hjälp från Rickard Lejonhjärtas män, som tågade in vid lunchtid!).

Jag tror vi var många som sov gott efter hemkomsten! Superkul att så många scouter hängde med och hjälpte till att göra detta till ett så härligt läger!