Projekt Nattåg!

8 december, 2023 av Elin Karlsson

En kårtradition som varit i dvala i några år är att utmanarscouterna planerar en upplevelse som är tänkt att vara det sista innan de blir roverscouter. I år plockades det upp igen när det var dags för utmanarlaget Dumstrutarna att bege sig till Jämtlandstriangeln!
När projektet påbörjades var det första gemensamma önskemålet att åka nattåg, därav namnet Projekt Nattåg!
Till en början var det några fler av scouterna som skulle följt med, men när projektet väl genomfördes så gjordes det av en trio, tillsammans med tre ledare.

Vår resa började den 4 augusti då vi gick ombord på nattåget och gjorde oss hemmastadda i vår kupé. Efter en natt på tåget åkte vi buss upp till Storulvåns fjällstation, där vandringen började på riktigt.

Vi valde att gå triangeln från Storulvån mot Sylarna, därefter Blåhammaren och sen tillbaka till Storulvån.

Första etappen var ungefär 16 km och bjöd på mestadels härligt väder och en ganska varierad terräng.

Tälten satte vi upp ett par kilometer från Sylarnas fjällstation och här sov vi i tre nätter då vi utgick härirån under vår topptur samt hade en vilodag därefter.

Vår första övernattningsplats bjöd på en fantastisk utsikt mot Sylarna.

Andra dagen gav vi oss upp på en topptur från Sylarna. Vi tog oss upp på Pyramiden, en av de lägre topparna.

Dagen därpå fick vi vila kropparna från den tunga vandringen. Vi lyckades pricka in den blötaste dagen för vår vilodag och spenderade den med att spela kort och kolla på film.

Utsikten från Pyramiden var otrolig!

Våra måltider under veckan bestod mest av gröt till frukost och nudlar med nötter till lunch. Middagarna var lite mer varierade då vi åt antingen makaroner eller potatismos med pulversås och ölkorv.

Efter en vilodag lämnade vi Sylarna bakom oss och begav oss mot Blåhammarens fjällstation. Det värsta regnet hade avtagit men ersatts av rejält blåsande. I ca 19 kilometer kämpade vi mot vind, regn och våra egna demoner när det var som jobbigast.

Vi fick upp tälten någon kilometer ifrån Blåhammarens fjällstation trots de starka vindbyarna. När vi dagen därpå vände neråt mot Storulvån igen avtog vinden och vi kunde njuta av omgivningarna igen.

Vi pausade i lä vid Blåhammarens fjällstationen en stund och fick se en regnbåge bland molnen.

Vandringen neråt mot Storulvån gick lättare då vi inte längre behövde kämpa mot vinden och den sista etappen var dessutom lite kortare, ca 12 kilometer.

Vår sista natt på fjället spenderas ungefär en kilometer ifrån Storulvåns fjällstation där vi fick en toppen sista kväll i sällskap av solen.

Vi hade fina grannar under hela vår vistelse på fjället!

När vi kom tillbaka till Storulvåns fjällstation unnade vi oss dusch och bastu och god mat tillsammans medan vi vilade kropparna inför hemgång. Vårt nattåg hem hade blivit inställt på grund av översvämningar, men vi lyckades på tag på en hyrbil och kunde vara hemma ungefär samma tid som väntat.

En vecka på fjället var otroligt häftigt, jobbigt, vackert och roligt!