Kandersteg 15-24 juli 2022

4 september, 2022 av Liza Andersson

I somras, efter två års försening, kom vi så äntligen iväg till Schweiz och Kandersteg!

Detta blev fjärde gången Tuve scoutkår besöker Kandersteg International Scout Centre (KISC) som vi gjort var 10:e år sedan 1990!

Resan gjorde vi tillsammans med Långängens scoutkår, liksom de varit sedan resan 2000. Sammanlagt var vi 65 deltagare med äventyrare, utmanare och ledare.

Sammanfattningsvis hade vi en fantastisk vecka där alpmiljön visade sig från sin bästa sida med fantastiska vyer, roliga aktiviteter och nya möten.

Vi åkte från Göteborg på fredagen den 15 juli – de allra flesta i en gemensam buss – och var framme efter lunchtid på lördagen den 16 juli. Resten av dagen ägnades åt att resa tält och komma i ordning och avslutades med en promenad i närområdet för att försöka se fladdermöss samt höra dem genom detektorer vi fått låna.

Delen av vår lägerplats där vi hade kök, matbord och diskstation m.m. Foto: Annika Karlsson

Delen av vår lägerplats där vi sov – det var dock dubbelt så många tält men alla fick inte plast på en bild. Foto: Emma Ivarsson

Söndag 17 juli var vår första hela dag på Kandersteg. Dagen arrangerades i stort av Kanderstegs egna funktionärer som kallas ”Pinkies” då de har rosa tröjor. På förmiddagen samlades alla scouter som vistades på området samma vecka som oss och vi välkomnades och fick presentera oss för varandra, leka lekar och göra övningar tillsammans.  Utöver oss från Sverige fanns bland annat också scouter från Nederländerna, Spanien, Belgien, Tyskland, Irland, Norge och USA. Sammanlagt var vi ca 500 scouter på Kandersteg under veckan. På eftermiddagen ordnades olika sporter och lekar där lagen blandades med scouter från de olika länderna.

Samling på ”sport field”. Foto: Liza Andersson

På kvällen hölls ”International evening” där alla fick visa upp sin nations kultur på olika sätt – vi bjöd på knäckebröd med kaviar, salta fiskar och Ahlgrens bilar, några tyckte de om men några spydde nästan! Vi dansade små grodorna för alla och andra länder visade andra danser!

Själva centret – ett chalet i äkta schweizisk alpstil – framför visade vi upp mat, föremål, danser m.m. från våra hemländer. Foto: Liza Andersson
Lakritsfiskar och Ahlgrens bilar. Foto: Emma Ivarsson
Kaviar och knäckebröd. Foto: Emma Ivarsson

Måndag den 18 juli blev det vandring för hela slanten. Äventyrarna gick en dagstur som avslutades med gemensamgrillning på lägerplatsen.  Utmanarna, som var delade i två grupper gick en hajk med övernattning i alpstugor i bergen!

Bilder från utmanarnas vandringar.
Foto: Emma Ivarsson och Holger Sandelin.

Bild från äventyrarnas vandring. Foto Jeanette Banås.
Liten gondol. Foto Signild Nerheim.

Tisdag 19 juli – Utmanarna vandrande hem från bergen och de testade på zipline. Äventyrarna fick prova på olika aktiviteter på lägerplatsen. Jacobs ladder, backwoods workshop (överlevnads knep m.m.) samt backklättring!

Jacobs ladder – ”Jakobs stege”. Ingen liten utmaning! Foto: Signild Nerheim.

Onsdag 20 juli tog vi vår buss till Interlaken där vi klättrade i höghöjdsbana! En stor anläggning med många banor av olika svårighetsgrad och ziplines av olika längd. Oavsett höjdrädsla eller armstyrka gick det att utmana sina gränser!

En del av höghöjdsbanan. Foto Emma Ivarsson.

Efteråt svalkade vi oss i en sjö i närheten. Foto: Jeanette Banås.

På kvällen var hela lägret inbjudna till ”Swiss culture night” inne i Kandersteg by. En gång i månaden visar lokalbefolkning upp schweizisk kultur och vi hade turen att det inföll under vår vistelse. Vi fick se olika folkdanser, joddling och lyssna till en blåsorkester. Höjdpunkten var när orkestern spelade YMCA!

Bilder från swiss culture night. Foton: Liza Andersson och Emma Ivarsson.

Torsdag den 21 juli åkte vi och besökte huvudstaden i Schweiz – Bern! Scouterna fick utforska staden på egen hand i patruller, som övning fick de försöka hitta olika platser med hjälp av kartor. Även denna tur fick avslutas med bad i värmen!

Vy i Bern. Foto: Liza Andersson
Bern. Foto Emma Ivarsson.

Under lägret ordnade några utmanare med en rolig lägertidning!

Foto: Jeanette Banås.

Fredag 22 juli – sista riktiga lägerdagen! Det fick bli en alptur igen. Denna gången en gemensam tur! Vi promenerade en gondol som vi tog upp till en rodelbana. Alla fick åka två varv. Första varvet var lite trevande för de flesta men på andra varvet vågade man åka lite snabbare då man känt in banan lite. Efter rodelturen vandrande vi längre in i dalen och kom fram till Oeschinensee – en sval alpsjö – underbart i värmen som var omkring 30 grader! Efter bad vandra vi nerför berget och tillbaka till byn. Då var man lika svettig som före badet igen, om inte mer…

Gondolbana. Foto Emma Ivarsson.
Rodelbana. Foto Liza Andersson.
Oeschinensee. Foto Liza Andersson.

Lägret avslutades på bästa sätt med ett underbart lägerbål tillsammans med alla lägrets scouter. På grund av eldningsförbud blev det ingen riktig eld men det blev mysigt med ett gäng lyktor ändå! Alla scoutgrupper fick möjlighet att visa upp sånger de brukar sjunga eller sketcher och andra framträdanden – jätteroligt! Våra utmanare körde ”Laurentia” med allihopa!

Lägerbål! Foto: Emma Ivarsson.

Till sist vill vi tacka alla som gjort den här upplevelsen möjlig! Ledare och scouter som planerat, organiserat, fixat insamlingsaktiviteter och försäljningar – inte minst tack till er som handlat av scouterna som blivit bidrag till resan!

Vårt lägermärke designat av Klara Theodorsson. Foto Emma Ivarsson