Äventyret 2021

28 oktober, 2021 av Fredrik

Helgen som gick var nästan hela Tuve Scoutkår ute på Äventyr.

Upptäckare och Äventyrare deltog med 3 patruller vardera i distrikts-arrangemanget ”Äventyret”, som i år gick av stapeln i skogarna söder om Jonsered. Temat var ”Scout-resan”, och vid kontrollerna kunde patrullerna samla poäng genom att lösa olika uppgifter på detta tema. För Upptäckare var detta en dagsaktivitet, medan Äventyrarna övernattade från fredag till söndag. Lördagsmorgonen var kall, men under resten av dagen lyste solen från klarblå himmel, vilket naturligtvis bidrog till en angenäm Äventyrs-dag med många glada scouter…!

Stort grattis till Upptäckar-patrullen Björnarna från Tuve, som vann Upptäckar-klassen (där 25 patruller deltog) med 82 poäng!

Även de andra Upptäckar-patrullerna från Tuve fick bra resultat i år (4:e respektive 8:e plats). Alla resultat finns via denna länk.

Spårarna från Tuve stod över Äventyret i år, och åkte istället på övernattning till Västerlanda (halva Spårar-gänget tjuvstartade dock, och var på övernattning redan helgen dessförinnan). Spårarnas övernattning hade äppel-tema, och de planterade äppel-kärnor, pallade äpplen, och gjorde mumsiga äppelkakor! Ett avbräck var dock att en stor del av Spårarna tvingades stanna hemma, på grund av upptäckt smittspridning av covid-19 i en skolklass i Tuve dagen innan avfärd. Mycket tråkigt! Nästa gång hoppas vi förstås att alla som vill ska kunna följa med!